Inleiding tot de beschrijvende statistiek

Oooops

U heeft geen flash plugin geinstalleerd, klik hier om deze te installeren

Get Adobe Flash player

Leraar: Valery Vermeulen
Diploma: Doctoraat in de Algebraïsche Groepentheorie

Lestraject bekijken?


Probeer WeZooz Academy meteen even GRATIS uit en start met leren dankzij onze diverse lestrajecten voor vakken in de 3de graad!

Gratis proberen Aanmelden

Je wil een rondvraag doen om de mening van een hele groep voor te kunnen stellen. Maar hoeveel mensen moet je dan ondervragen? Is één persoon genoeg om de mening van iedereen te geven? Of moeten we écht iedereen ondervragen? In dit traject ontdek je het!

Dit traject bevat drie video's. Je leert de volgende concepten uit de statistiek: Populatie en steekproef, centraliteitsmaten en spreidingsmaten.
Maak de bijhorende oefening en doe de test om te zien of je alles begrepen hebt! Succes!

Dit lestraject bestaat uit 7 lessen,
Geschatte duurtijd: 15 minuten.

Gratis proberen Aanmelden

  • Inhoudstafel Inleiding tot de beschrijvende statistiek
  • Populatie en steekproef

    Valery legt het verschil tussen populatie en steekproef uit. (3de graad)

    Bekijk preview

    Aanbeland in de statistiek, is het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen populatie en steekproef. Valery legt dit uit aan de hand van enkele nieuwe begrippen zoals populatieparameters, steekproefparameters, puntschatters en intervalschatters.

  • Beschrijvende statistiek: Oefening 1

    1. Je hebt de lengte van 100 willekeurig gekozen jongens van je school gemeten. Hiermee heb je dus een steekproef genomen van een bepaalde populatie. Welke populatie?

  • Centraliteitsmaten

    Valery legt de verschillende centraliteitsmaten uit. (3de graad)

    Bekijk preview

    Bij een steekproef bekomt men verscheidene waarden. Valery laat zien op welke vier manieren we centraliteitsmaten kunnen uitdrukken: het rekenkundig gemiddelde, de modus, de mediaan en het meetkundig gemiddelde.

  • Beschrijvende statistiek: Oefening 2

    1. Je hebt volgende meetgegevens: 1,2,2,3,3,3,4,5,5,6,7. Wat is de modus van deze gegevens?

  • Spreidingsmaten

    Valery legt spreidingsmaten uit. (3de graad)

    Bekijk preview

    Wat zijn dat juist, die spreidingsmaten? Valery legt range, gemiddelde (absolute) afwijking, variantie, standaarddeviatie en interkwartielafstand uit.

  • Beschrijvende statistiek: Oefening 3

    1. Op een toets van wiskunde behaalde jouw klas de volgende resultaten: 3,4,4,5,5,5,6,7,7,8,8,8,9,9,10. Bereken de gemiddelde absolute afwijking.

  • TEST - Beschrijvende statistiek

    1. Je wilt nagaan hoe oud de boeken zijn in de bibliotheek, dus je kiest willekeurig 100 boeken om na te kijken.

      Wat is de populatie en wat is de steekproef in deze situatie?

    2. Op de website van een restaurant kan je commentaar achterlaten. Er staan 10 berichtjes op. Er zijn 7 berichtjes met goede kritiek, maar ook 3 met slechte kritiek.

      Wat kan je hieruit besluiten?

    3. Een online puzzelwebsite heeft 3000 mensen ingeschreven om dagelijks een puzzel te ontvangen. Er zijn 1200 mannen en 1800 vrouwen ingeschreven.

      De makers willen een enquête houden over de kwaliteit van hun puzzels. Ze stellen een steekproef samen van 50 mensen. Hoeveel mannen en hoeveel vrouwen moeten ze dan aanschrijven?

Bekijk volledig traject Verberg volledig traject